Friday, January 30, 2015

Trust issue

Selalunya bila in a relationship dgn seseorang tu masalah utama yg selalunya mnyebabkan pergaduhan adalah trust issue. ramai pasangan yang kurang percaya dgn partner sndiri padahal sbnrnya issue ni bleh resolve in a blink of an eye. cewahh..

setiap dari kita ada cerita hidup masing2. Ada yang pernah kn tipu, kena kelepet, dipermainkan dan ada yang pengalaman2 ini buatkan masalah nk percaya pada org lain tu jadi susah. Faham!Sgt faham! sbb tu ada pepatah omputih "once bitten twice shy" mksudnya klw kawe translatekan sekali terkena, 2 kali berjaga2. hehehhe.

So boleh dikatakan masalah isu percaya ni antara masalah utama yg jadi punca sesuatu hubungan tu boleh berakhir (kalau x resolve la). Slalunya masalah ni berpunca dari hubungan terdahulu (past relationship) di mana kdg2 bg pasangan baru masalah insecurities tu jadi punca bibit2 pertengkaran yang akhirnya akan diungkit semula mengenai hbgn yg lpas2.

Antara tanda2 pasangan yang berdepan dgn trust issue ni contohnya
1)asyik nk check hp pasangan, selalu curiga bila pasangan dpt panggilan phone dr kwn berlainan jantina
2)slalu nak berkepit je dgn pasangan smp[ai dia xde masa dh nk lepak dgn kwn2
3) control freak. Pasangan x boleh berkawan dgn lain jantina

Tu antara tanda2 yg aku boleh fikir skrg ni la. Masalah percaya ni kalau tak ditangani dari awal boleh membawa kepada isu2 lain yang sebenarnya kecik je tp akan diperbesar2kan sehingga la hubungan tu jd goyah and hambar.

aku ni bknlah pndai sgt dlm nk jadi kaunselor menyelesaikan masalah atau apa, tp aku adalah org yg percaya dgn whoever around me. kalau dia nk buat jahat, byk peluang blkg aku dia nk buat kan?setiap hubungan ada pasang surutnya. yang penting komunikasi yang baik. kalau ada apa2 yg kita rasa curiga atau tak pasti, baik kita tanya dgn pasangan kita, supaya takde la jadi salah faham,perli2.

org ppuan ni emosi kdg sensitif. ko perli dia, igt dia nk terima and ubah sebaliknya dia merajuk tgu ko pujuk dia. Soal salah betul tak pernah timbul pon.Org lain aku x taulah tp aku adalah org yg simple je. aku bleh je masak macam2 tp kdg aku nk ko bw aku g makan. bkn sbb aku malas, tp nak tgk sama ada ko rajin x melayan tekak aku.

habis dh citer pasal issue percaya ke tak ni..dahaga plak..jom layan cendol

No comments:

Post a Comment